Apple topper kundeservice hitlisten

Når det kommer til kundeservice er pc-producenter ikke afholdt med helt den samme foragt som kabel-selskaber, sygeforsikringer og Internet udbydere – men de har ikke meget at prale med…

Forrester Research’s 2008 kundeoplevelse indeks, en undersøgelse af ca 4.500 forbrugere, rangerer PC producenter lidt over selskaber i de andre brancher, men under flerårige hovedpiner, som trådløse udbydere, luftfartsselskaber og kreditkortudstedere.

I dag var nyheden god for Apple og skidt for alle andre.

Apple noterede sig for 80%, eller en “god” rating, i Forrester’s kundeoplevelse indeks, hvilket er et gennemsnit af svarene på spørgsmål som, hvorvidt selskaber imødekommer kundernes behov og laver produkter, der er lette og sjove at bruge.

Gateway scorede 66%, Hewlett-Packard, 64%  og Compaq (et mærke, der ejes af HP), en 63% vurdering.

Dell fik en sølle 58%, en “meget dårlig” rating.

Bruce Temkin, Vice President hos Forrester, sagde at PC-industrien virkeligt blev bombet i undersøgelsen, men de lave seertal var for det meste drevet af forbrugernes holdninger til Microsofts Windows’ “økosystem”.

“Det er et wake-up call til Microsoft. De må gøre det langt bedre for at samarbejde med detailhandlere og orkestrere de erfaringer, alle deres partnere har. De har brug for at gøre et bedre job med merchandising med Wal-Mart og Best Buy og investere massivt i detail berøringspunkter, “sagde Mr. Temkin.

Hvad angår Dells dårlig rating, siger Mr. Temkin at PC producenten gennemgår en identitetskrise. “Ved at skubbede til udfordringen på forsyningskæden og effektiviteringsgevinster, mistede de overblikket over deres kunder ad vejen. Jeg ser dem nu forsøge at angribe deres service-samspil og udrede deres problemer med deres dårlige kvalitet,”siger han.

Reklamer
Apple topper kundeservice hitlisten