Den røde bil… (en farce) – opdateret 20/01/2010

En mand går til en Audi-forhandler:

“Hej, jeg skal have en Audi, og den skal være rød!”
“Ja, det bliver 455.000,- inkl. måtter, og du kan afhente den på onsdag.”

… manden  betaler og går hjem og glæder sig til det bliver onsdag.

Onsdag kommer manden tilbage til forhandleren for at hente sin bil, og på pladsen foran forhandleren holder en funklende rød Audi TT.

“Hej, jeg skal hente min Audi”, siger manden.
“Ja, her er nøglerne, den holder lige derude”, siger sælgeren.
Manden går udenfor, og den eneste røde bil der holder derude er den knaldrøde Audi TT.

Manden kommer ind i butikken igen, og siger:
“Øøøh, jeg tror der er sket en fejl her. Jeg har en kone og 3 børn… jeg kan da ikke bruge en 2 pers. Audi TT?!?”
Sælgeren kigger lidt underende på ham og svarer: “Jamen, er den ikke rød da?”
“Jo”, siger manden, “men det var sgu’ da for fanden meningen at den skulle have 4 døre og plads til min. 5 personer!!!”
“Jamen – den er rød!”
, siger sælgeren
“JA!!!”, siger manden, næsten i fortvivlelse. “Men jeg troede da at…”
“Hvad troede du?”, spørger sælgeren… “Jeg har en kontrakt fra dig her, hvor der står at du skal have en rød Audi, og den har du betalt 455.000,- for!”
“Jamen, der er jo heller ikke ekstra tågelygter på, ingen Xenon, ingen nakkestøtter, og…”
, siger manden.
“Nej, men du bad om en Audi, og du har fået en Audi. Du har bedt om en rød bil, og du har fået en rød bil – så hvad er problemet?”
“Jamen…??? Jeg burde nok have været en smule mere specifik så…”, siger manden.

“Netop! Og hvis ikke et fejlkøb på 455.000,- har lært dig det, så ved jeg ikke hvad der skal til .

Så HUSK:
– hvad dine FORVENTNINGER til et produkt er, har intet at sige i den store sammenhæng.
Du er selv ansvarlig for at det produkt du ønsker, er det produkt du beder om.

Alt det med: “Jamen, jeg troede…” holder bare ikke en meter, og hvis du ikke tror på mig, så prøv at gå ned i din bank, når du har klattet alle dine penge væk, og banken nu er sure over at din budget er i minus med 15.000,- og sig: “Jamen jeg troede at jeg vandt i Lotto!” så skal DE nok fortælle dig hvad du skal tro og ikke tro!

Hav en vidunderlig uge

Claus

Update tidligere:

Efter manden havde nærmere specificeret hvad han ønskede, gik forhandleren dog med til at bytte den lille Audi TT med en Audi A4 med 4 døre, læderkabine, 8 air-bags, Xenon, dolby 7.1 surround-anlæg med DVD-skærme til passagererne i bilen, high-end touch-screen-navigation, og en 2.4 liters turbo-motor, og manden var glad igen.

Manden går fra forhandleren fløjtende – nu kan det bare ikke blive tirsdag hurtigt nok, og da han kommer hjem til konen, og hun spørger hvorledes det gik, siger manden: “Skat – jeg har bestilt en station-car!”

Havde han nu også det???

– føljetonen fortsætter (måske) i næste uge… hvem ved?

Update pr. 20. januar 2010

Yeps! Selvfølgeligt forsætter historien, der er nærmest ingen ende på hvor svært det kan være at bestille “en bil”…

Tirsdag dukker manden på hos forhandleren igen, og der, midt på pladsen, står den (nymalede) røde Audi A4.

Den har rigtigt nok 4 døre, læderkabine, 8 air-bags, Xenon-lygter, Dolby 7.1 surround-anlæg med DVD til passagerene bagi, high-end touch-screen-navigation og en 2.4 liters turbo-motor, men… havde han glemt at sige at det skulle være station-car?

Hmmm… han grublede lidt over sagen… det havde han sgu’ egentligt nok, men skidt pyt med det – det var jo ikke hans skyld – sådan noget burde forhandlere jo kunne sige sig selv. Det er jo dem der er skyld i alskens ondskab, sandeligt da ikke ham som forbruger, for han er jo “den lille mand”.
Uanset hvilke dårlige undskyldninger han end kan komme med, så er det jo op til forhandleren at levere hvad han ønsker, bare han betaler… jo jo, sådan må det da være. Han skal da ikke som forbruger tænke sig det mindste om, og undersøge hvad markedet (og forhandleren) har mulighed for at tilbyde… han skal da bare kræve.

Han går ind til forhandleren.
“Hej… det var den Audi der, som I havde leveret forkert i sidste uge!”
“Undskyld? Hvad?”, siger den forbløffede forhandler.
“Ja, I havde jo leveret en forkert bil til mig i sidste uge, og jeg kan se at det er ikke blevet meget bedre siden!”, siger manden med korslagte arme og puster sig op…
“Undskyld, står du her og insinuerer at vi har leveret fejlagtig bil i sidste uge, eller…?”, spørger den nu ret forvirrede forhandler.
“Ja! I kan fandme da heller ikke finde ud af noget som helst. I er da aldeldes totalt inkompetente og ude af stand til at levere noget der bare kan sammenlignes med service”, siger manden og bliver halv-vejs gasblå i hovedet.
“Jamen…??? Det er jeg da ked af at høre”, siger den nu ret så fattede forhandler. “Men ved du hvad? Jeg har undersøgt markedet hos vore andre forhandlere, og det lader til at sådan en som dig, bare ikke kan stilles tilfreds, så her er dine 425.000 kroner retur  – der er fratrukket 30.000,- i omkostninger og depositum – og så synes jeg du skal gå ud og finde en anden bil.”
“Hvad? Nægter du mig ligefrem at købe bilen nu???”, siger manden, totalt perpleks.
“Netop, du er ikke så nem at narre… Hvis vi tog dig som kunde, ville vi have dig (eller din kone) rendende konstant med mærkelige ønsker, ting du ikke kunne finde ud af at indstille, ting du ikke forstår og ting som du slet ikke er kompetent nok til at håndtere – så jeg vil foreslå at du går ned til KIA-forhandleren nede i byen. Det burde være low-tech nok til dig!”

… og sådan endte historien for så vidt for nu… men lad os nu se.

Den røde bil… (en farce) – opdateret 20/01/2010

2 thoughts on “Den røde bil… (en farce) – opdateret 20/01/2010

  1. Ja… syntes også det er ramt ret godt.

    Men sådan er det jo med de mennesker der vover sig ind på luksus og som er nye i det foretagende 😉
    Faktisk burde man skulle til optagelsesprøve for at få lov at købe sådanne fine sager, for nogle mennesker er jo slet ikke gearet til den slags.

    Det modsvarer lidt de… “mennesker” som har PC og køber en iPhone3Gs – de burde også tit lade være og beholde deres Nokia 3310 – det kan de vel styre.

Der er lukket for kommentarer.