Mini-test: Going Green?

Set i lyset af al den snak om klima, CO2 osv osv. satte jeg mig for at teste en smule og lege lidt med nogle tal for at se hvad det blev til.

Normalt må jeg indrømme, at jeg ikke går så viiiildt meget op i den der klima-debat, men jeg husker da at slukke lyset osv. når jeg ikke skal bruge det, men jeg går altså ikke ind for el-spare-pærer og deres mindre end design-venlige udseende i mine lamper.

Jeg må indrømme at jeg blev pænt overrasket over resultaterne – eller… nogle af dem.

Hvad behøver man?
en kWh-måler fra det lokale el-selskab (i dette tilfælde HEF) og deres pris pr. kWh.

Noget at teste på…
og det testede blev:

  • PS3
  • Apple MacMini
  • Apple MacBook Pro
  • Dell Studio Desktop PC

Prisen pr. kWh hos HEF er pr. 01.01.2010 166,13 øre, inklusive gebyr på handel, gebyr på net, afgifter, transportbetaling og moms

Nuvel – så gjaldt det om at komme igang.

Hvordan blev der testet?

Da jeg ikke er så meget for at spille PS3 (eller noget andet konsol for den sags skyld) blev den blot plugged til, og sat på stand-by i 24 timer mens der blev målt.

MacMini’en bruger jeg jo til dagligt, så den blev sat til at downloade 140GB, så den kørte for fuld skrue, og så blev der målt.

MacBook Pro’en ligeledes det samme som ovenfor – 140GB download for fuld skrue, så den rigtigt arbejdede – og så blev der målt

Dell’en – det var ikke min egen, men en “låner” som stod hos en kommerat, så den blev tændt og stod bare og stod… den blev ikke brugt til noget overhovedet i de 24 timer der blev mål.

Kan nogen gætte tallene?

  • PS3 – pris per år på stand-by: 1.444, 96031 kroner
  • Apple MacMini – pris per år for fuld skrue: 82,06822 kroner
  • Apple MacBook Pro – pris per år: 89,71020 kroner
  • Dell Studio Desktop PC – Pris per år: 522,69463 kroner

Nu skal man nok tage disse tal med en gran salt, for det eneste der for så vidt er gjort er, at tage tallene for 1 døgn og så x med 365 dage. Nu bruger man jo sine computere forskelligt, og nogle dage bruger man dem mere eller mindre end andre dage, men det giver alligevel en indikation på hvor meget – eller hvor lidt – nogle computere bruger ifht. andre.

Jeg kan jo selvfølgeligt kun være glad for at være Apple-bruger, men det vidste jeg jo i forvejen, da verdens 5 mindst strøm-forbrugende computere alle er Apple-computere, kom dette ikke som nogen overraskelse.

Hvad de derimod overraskede mig var, at en PS3 ville koste næsten 1.500,- om året – bare på stand-by. 1. jeg er glad for jeg aldrig kunne finde på at købe nogen form for konsol. 2. jeg er glad for at jeg ikke er hard-core gamer på sådan en, for hvad koster den SÅ at have kørende???

Mht. Dell-desktoppen, var jeg som sådan ikke overrasket, da jeg godt vidste at Dell har et godt stykke op til noget der bare ligner strømbesparende PCer, men alligevel: over 5x dyrere end Apple-computerne?? Jesus, jeg får mere og mere ondt af de PC-brugere… det er sikkert også dem der forurener med deres biler…

PC brugerne kan dog være glade på 1 punkt: Når du surfer med Internet Explorer 7, surfer du mere grønt end os med Safari og Google Chrome gør… Hvis du har en bærbar og bruger IE7 på maskinen, kan du surfe i snit 10 min. længere på dit batteri end hvis du bruger Safari eller Google Chrome. Så der er da  (for een gangs skyld) noget PC-brugerne kan glæde sig over… eller… de kører jo stadig Windows, så det er jo en lidet glæde.

Mini-test: Going Green?