iPhoneOS 4.0

Nej… jeg har ikke overset “nyheden”, og det var heller ikke fordi jeg naturligvis ikke havde tænkt mig at kommentere den, men jeg ville godt lige have tid til at dykke lidt længere ned i de forskellige features før jeg skrev endnu et indlæg.

Efter lanceringen af iPhoneOS 3.1.3 som ikke ligefrem rettede alle bugs fra 3.1.2, for at sige det mildt, havde jeg min egen tvivl om 3.1.3 var en opgradering værd. Jeg opdaterede dog, men allerede her skal lyde et godt råd til alle mine blog-læsere:

Lad nu være med at styrte hjem fra arbejde før tid eller lignende for at opgradere din iPhone hver gang en ny version dukker op. Som oftest kan man ikke nedgradere til den forrige version igen, og først efter et par dage begynder de forskellige rapporter om diverse bugs og fixes at dukke op rundt omkring, og så er det mega-surt at stå med en opdateret telefon med en masse fejl og mangler. Så lær det nu: Vent en uge eller deromkring før du opgraderer, og vær sikker på hvad den nye version bringer af nye features og opdateringer.

Det kan til stadighed undre mig at brugere har ufatteligt travlt med at få opdateret deres iPhoneOS til nyeste version indenfor 48 timer, mens de stadig på deres PC kan finde på at køre WindowsXP??? Hallo, tekno-tumper: der er nok større grund til at opgradere dit operativsystem på din computer end på din iPhone… så fat det dog.

Nuvel. Der har hersket lidt tvivl om rundt omkring hvad den nye version ville bære af navn, siden iPad’en som bekendt kører version 3.2, og skulle man bevare synergien og den fælles platform, burde der måske have været en 3.2 til iPhone og iPod-brugere, men den kan nå at komme endnu, da iPhoneOS 4.0 først kommer til sommer, og det er ihverttilfælde først om et par måneder, hvis man kigger i kalenderen. Mit personlige bud er 22.-23. juni, hvor det også forventes at den nye iPhoneHD lanceres/præsenteres.

Features.

De 7 “teltpæle” som Steve Jobs hev op af hatten denne gang, blev:

1. Multitasking:
Du får nu (endeligt?) mulighed for at køre flere 3. parts programmer i baggrunden og samtidigt – altså skifte imellem disse også. Dette har været et forholdsvis stort ønske fra iPhonebrugerne. Personligt ser jeg ikke helt hvad det skal bruges til, men som det så tit er, så savner man ikke rigtigt så meget før man har haft det. Men igen: Apple har ikke bare gjort det på den lette måde – de har gjort det på den fede måde, og som Steve sagde det i den efterfølgende “spørgerunde” efter eventen: “If you need a task manager, you blew it!”, og manden har jo (som 99% af de andre gange) ret.

2. Mapper:
Der bliver nu mulighed for at samle sine app’s i mapper, og for os som har mange app’s på vores iPhones, og som er en smule træt af konstant at skulle flytte, organisere og omlægge layout, er dette en fed feature. Igen har man ramt lige i øjet, når det gælder userbility og måden det gøres på. Man trækker gange enkelt ikonet fra det ene program over på det andet, og der vil nu dannes en mappe. Hvis begge apps er spil, vil mappen automatisk blive navngivet efter kategorien fra AppStore. Hvad den vil kalde sig selv hvis vi taler om to forskellige kategorier, meldes der pt. intet om. Det fede er dog, at hvor du før havde mulighed for at løbe rundt med 180 apps i lommen, har du nu muligheden for at komme op på 2.160 apps. Ikke at jeg personligt lige pt. kan se mig selv have brug for så mange apps i lommen, men når muligheden er der, så bruger jeg den sikkert også.

3. Samlet inbox i mail:
Hvor man før har haft en inbox for hver konto, får man nu mulighed for at samle indkomne mails fra alle konti i én og samme inbox. Dette er en nyttig feature, og desuden har man nu  endeligt gjort det muligt at understøtte mere end 1 exchange-konti (hvem der så lige har brug for det?).

4. iBooks:
OK, den måtte jo komme, når nu den allerede findes på iPad’en og Apple har sat sig for at gå i krig med både Barnes & Noble’s “Nook” og Amazon’s “Kinddle”. Personligt er jeg meget glad for denne nye feature, men igen skal der lyde en STOR opsang til de danske forlag: Få så hovedet ud af r…. og få smidt de danske udgivelser online. Det kan ikke være rigtigt at vi skal befinde os i et digitalt sort hul, når det kommer til danske digitale bøger. Og en endnu større opsang skal lyde til de der laver skolebøger, for hvis nogle af jer derude har børn som jeg, så prøv at løfte deres skoletaske fuld af bøger, samtidigt med at du tænker APV på jobbet… der er noget her som bestemt ikke hænger sammen!!!

5. Enterprise:
Da flere og flere virksomheder giver deres ansatte verdens hidtil værste “business mobil”, har Apple nu åbnet for muligheden for at virksomhederne bedre kan implementere iPhones ind i virksomhedens eksisterende IT-plan.

Enterprise byder på:

  • bedre data beskyttelse
  • mulighed for bedre at holde styr på mobile enheder, eks at beskytte dem ved tyveri
  • trådløs program distribution fra virksomhedens egne servere
  • flere Exchange-konti (som tidligere nævnt)
  • Exchange 2010 undertstøttelse
  • SSL VPN understøttelse

6. Gamecenter:
Et “Social Gaming Network”, hvor man kan udfordre hinanden i forskellige spil. Så snart 4.0 er på gaden, skal der nok komme en yderligere anmeldelse af denne feature som jeg pt. er lidt “hmmm” omkring.

7. iAd:
Apple nye tiltag mod Google’s nærmest altdominerende tilstedeværelse i den mobile reklameindustri. Apple har selvfølgeligt igen fundet en smart måde at få brugere til at bruge reklamer på – næsten som små applikationer som kan indeholde baggrunde, spil og en masse andre små sjove ting. Dette skal nok få en del flere til at bruge disse små sjove reklamer.

I alt byder iPhoneOS 4.0 på over 100 nye features, og en af de bedre, som ikke blev omtalt så meget som en “teltpæl”, men som mere blev nævnt som en sekundær mulighed, er nu muligheden for ikke kun at ændre baggrunden på ens “lockscreen”, men oså baggrunden inde bag ens applikations-skærm… en lille feature som jeg personligt synes er fed og som jeg glæder mig til. Ja… nogle gange skal der ikke meget til at glæde Frandsen her 🙂

Men, men men…. Der var også et par “hick-ups” som man naturligvis kunne forvente. Ikke alle features kan køre på alle iPhones og iPods. 2G iPhone er naturligvis hægtet helt af, og supporterer ikke iPhoneOS 4.0 mens iPhone 3G, som ved lanceringen af den nye “iPhoneHD” er en 2 år gammel model heller ikke understøtter Multitasking. Dette er en naturlig udvikling og ikke værd at beklage sig over, da iPhone3G i den mobile verden er en dinosauer til juni når den nye forventes lanceret.

Personligt sprang jeg jo iPhone3Gs over, selvom jeg da har haft en som firma-telefon, men privat holdt jeg fast ved min trofaste iPhone 3G, som til stadighed har fungeret perfekt og uden fejl, så hvorfor skifte?
Jeg vil nu også pt. fraråde de som går med købstanker om en iPhone3Gs til at udskyde beslutningen et par måneder og se hvad Apple kaster på gaden i juni. Komplet hjernedødt at gå ud og få en 3Gs nu og investere op til 5.800,- for en telefon som vil falde drastisk i pris i juni. Har du stadig blod på tanden og vil have en 3Gs, så vent alligevel, for det er klart der kommer store prisfald på telefonen så snart en ny er lanceret, og jeg forventer da også at se den mindste 3Gs på 16GB til omkring 199, eller deromkring hos 3, Telia og Telenor, når de skal have tømt de interne lagre og Apple kaster dem ud som perler for svin.

Formfaktormæssigt tror jeg ikke vil skal forvente noget nyt, men en OLED HD-skærm kan selvfølgeligt komme på tale sammen med en masse hardwaremæssige forbedringer, men skal du blot bruge en touch-mobil med alverdens muligheder, kan du sagtens “nøjes” med en iPhone 3Gs.

En ting er dog helt sikkert: Jeg skal have en ny! Ikke pga. min er ved at dø, men pga. jeg gerne vil fremtidssikres lidt bedre ifbm. købet af min iPad, og selvom tethering endnu ikke er en mulighed mellem iPhone og iPad, så skal den nu nok dukke op i en eller anden form, og så er det jo dejligt at være på forkant.

Du kan se den seneste “keynote” ved at klikke her

…and with this I bid you: Farewell. Pas godt på Jer selv derude i Apple-universet.

iPhoneOS 4.0