Arbejdsgivere og skolelærere… VI LEVER I 2010!

Idag sad jeg og browsede AppStore igennem for nye programmer, og for at hente et par nye som jeg havde set anmeldelser af.
En af anmeldelserne jeg havde læst, var af programmer som kunne være essentielle i forbindelse med skolestart og til registrering af arbejdstimer, men hvordan harmonerer det med nutidens danske samfund, skoler og virksomheder?
Det harmonerer nemlig SLET ikke!
Hvis vi nu tager dem i rækkefølge:
Skolestart:
Nu bruger både jeg og mine børn naturligvis i-produkter, hvilket betyder, at Sebastian på 12 og Kirstine på 5 har hver deres iPod Touch og jeg min iPhone.
Et af programmerne var genialt til skoleskema, som lektiebog og til at holde styr på afleveringer af opgaver….
Se… her har vi så allerede dilemmaet:
Jeg vil til enhver tid tage en møde med enhver klasselærer som forbyder denne slags apparater i deres klasseværelser.
Vi lever i en tid, hvor vore børn er læsset op med kilovis af skolebøger, hjemmeopgaver og afleveringer, og så forventer man stadig at alt noteres og afleveres i hæfter af papir?!?
Hvad med om skolerne snart fik øjnene op for apparater som Kindle? Kunne også sige iPad, men den er nok lidt for dyr til at alle forældre lige giver deres børn en sådan, eller skolerne køber dem ind i massevis. Med en Kindle under armen, har vi allerede sparet vore børn for de første 5-7 kilo overvægt i skoletasken, og med tabletens udgivelse, kunne man lige så go
Det er ufatteligt, at vores regering og kommuner, som præker sund levevis overfor os som forældre, ikke ser på hvad de ellers kan gøre for vore børns trivsel. Det danske skolesystem lever på en bølge fra 1960erne og besparelser. Jeg vil næsten lægge hovedet på blokken omkring det faktum, at de forskellige lærebøger hver elev får hvert år, er af en større udgift, end hvis de købte en Kindle til hver enkelt.
Men kan I forestille Jer den klasselærer, som bliver totalt gasblå i hovedet ved synet af min 12 årige søn som hiver sin iPod op for at notere sine lektier, eller se hvad næste time på skemaet er? Lærerne ved, hvis de har børn, hvad en iPod er, men de færreste af dem har fulgt med i, at den er til andet end musik og spil. Der er ganske mange NYTTIGE programmer som kan effektivisere børnene, holde dem mere fokuseret og strukturerede – men ak og ve… den dag en dansk skolelærer fanger dette faktum, giver jeg kage til alle mine blog-læsere.
Så kære regering, skoleledelser og kommuner: FÅ ØJNENE OP FOR DEN TID OG DET SAMFUND VI LEVER I!!!

Så er der arbejdsgiverne:
Arbejdsgivere, er jo også af den mening, at mobiltelefoner er noget fanden har skabt, og til dels kan jeg give dem ret. Den almindelige Nokia eller SonyEricsson, er ikke (hvis det er en privattelefon) essential for dit arbejde.
Og til alle mødrene derude: NEJ! Den er heller ikke essential for dit barns sikkerhed og om børnehaven, vuggestuen, skolen eller manden kan få fat i dig, hvis det bliver nødvendigt!!!
Giv ovennævnte institutioner – og din partner – hovednummeret på din virksomhed, så er jeg sikker på at den flinke receptionist nok skal finde frem til dig, hvis skolen, vuggestuen eller børnehaven ringer. Din partner, han kan godt vente til du får fri – det er sjældent han har noget vigtigt at fortælle dig, som ikke kan vente til du kommer hjem.
Men… der findes jo så også den slags mennesker som jeg, som hver dag sidder med forskellige opgaver, og hvor arbejdspladsen ikke har et decideret registreringsredskab til at holde styr på dine opgaver, og her er der en del nyttige App til dem der har iPhone, men det har virksomhederne sjældent fattet. Denne slags virksomheder, er også den slags, som konstant snakker om spildtid… den spildtid giver de som oftest mobiltelefonen og facebook skylden for…
I 2006 lavede COWI en undersøgelse (vist nok for nogle kommuner) som skulle afsløre hvor den største spildtid i nogle kontorassistenters arbejdsdag lå.
Forud for undersøgelsen, havde man bedt “kunden” af undersøgelsen om at komme med 5 bud på hvilke ting der tog længst tid ifg. dem.
På listen havde man skrevet:
  1. facebook / chat
  2. rygepauser
  3. sms
  4. private opkald
  5. toiletbesøg
Kan nogen her gætte hvad den største tidsrøver endte med at blive iflg. undersøgelsen?
– svaret finder du til sidst i teksten…
Dette er blot ENDNU et eksempel på hvor langt fra deres medarbejdere mange virksomheder idag ligger, og hvor mange unødige omkostninger de påfører sig selv. De TROR at DE VED hvordan deres medarbejdere agerer, men i de fleste tilfælde er deres medarbejdere  trofaste og loyale overfor virksomheden og med en arbejdsmoral over gennemsnittet. Vel vil der altid findes brådne kar, men disse skal man så bare fyre – længere er den ikke!
Så hvad med om danske virksomheder tog den nuværende teknologi til sig, om brugte den i deres virke? Hvad med om de  – dem der har mulighed for det – lavede forsøg med effektiviseringen af deres medarbejderstab ved at stikke dem en iPhone?
Jeg har selv været involveret i et projekt, hvor man gav medarbejderne en iPhone hvor de havde tilgang til deres arbejdsmail. Dette måtte man ganske vist ikke iflg. de gældende regler, for hvad nu hvis de besvarede mails fra kunder udenfor arbejdstiden? så skulle de jo have overtid osv. iflg reglerne… men hvad skete der?
INGEN krævede overtid, men sagde i stedet efterfølgende, at de mente, at de havde fået en MINDRE stressende hverdag, da de ikke var TVUNGET ud i at skulle haste igennem en mail lige før klokken 16, hvor de stod og skulle afsted for at hente børn. Så kunne den mail vente med en besvarelse til børnene var lagt i seng, og modtageren ville stadig have et svar næste dag ved mødetid.
Ved at udskyde mailen til næste dags mødetid på jobbet, ville man jo blot udskyde modtagelsen for kunden, så… go figure!
Der er masser af andre eksempler på hvor langt ude i hegnet vore skoler og virksomheder er i dagens Danmark, og har du kommentarer, hører jeg gerne fra dig.
Svaret på COWI’s undersøgelse blev iøvrigt: “At skrælle en appelsin”
Arbejdsgivere og skolelærere… VI LEVER I 2010!

5 thoughts on “Arbejdsgivere og skolelærere… VI LEVER I 2010!

  1. Vibeke siger:

    Hej Claus

    – ja, det kan være svært og tidskrævende at flytte et hegn….
    Som praktiserende skolelærer, med en del erfaringer indenfor kommunikation, logistik og hegnsflytninger, kan jeg udvide problemstillingen – du tager op her på din blok – med nogle detaljer, der nok ville være mere hensigtsmæssig at få afklaret før en -forhåbentlig – fremtid med iPhone, Kindle og iPod som en naturlig del af kommunikationen mennesker imellem samt redskab i undervisningen,
    Interesseret?

      1. Vibeke siger:

        Jeg vil bare oplyse dig om, at der faktisk allerede findes et gymnasium der opererer med et bog-løst koncept, samt at folkeskolen gerne ville indføre mere teknologi i hverdagen.
        Min hverdag ville være meget lettere hvis alle forældre kunne bruge og udnytte skolens intranet, eleverne havde adgang til internet, computer og printer i hjemmet, eleverne havde en mobil, klasseværelserne havde et smartboard….og sådan kunne jeg blive ved med daglígdags problemstillinger og forhindringer – der skal løses før projekt bogløs-folkeskole kan realiseres….

        1. OK, vi tager den lige fra en ende af så:
          1: “folkeskolen vil gerne indføre mere teknologi i hverdagen…”
          – kræver det ikke som minimum, som jeg beskrev i indlægget, at lærerene så følger med tiden?
          Jeg ved ihvert tilfælde, at de lærere der findes på min søns skole ikke har en kæft begreb om hverken iPads, Kindle’s eller noget der bare LIGNER en e-reader.

          2: Der var den næsten gået gal: “…at eleverne havde adgang til printere”
          ??? – hvad skete der lige der? Hvad i alverden skulle de bruge den til? Hvad fejler e-mail nu?

          Og mht. om forældrene kan bruge intranettet: Min søns skole har selvf. også intranet, men hvad i alverden skal jeg bruge det til? der står 2 linjer hver anden måned, eller også står der nøjagtigt det samme som de har fået med hjem på papir?!?! – Jeg ser det dog kun fra jobbet, for skolens intranet er (selvfølgeligt) ikke optimeret til Mac, så login virker kun på PC… der var den igen, den med at følge med tiden 😉

          Alt er et spørgsmål om VILJE før det bliver et spørgsmål om penge – men jeg hører tit den omvendte metode brugt, hvilket er helt hen i vejret.

          Probelmstillingen ligger nok mere i, at 85% af skolelærestaben skulle snedes på de der berømte kurser først, hvor de lærer at tænde en PC, åbne word, åbne outlook express osv. alt imens de synger sange fra Højskolesangbogen, ryger en joint eller 5 (hvis de er over 40), og når de kommer hjem, spørge ungerne til råds igen 😉

          De dage hvor man MODERNISERER folkeskolen ligger langt ude i fremtiden.
          Jeg kan godt forstå at folk så vidt det er muligt, fjerner deres børn fra den slags “institutioner” – bare se Socialdemokraterne 🙂 Begge mine går godtnok i Folkeskolen, men det er pga. deres mor er begrænset visionær, og det kan jeg jo ikke gøre for 🙂 der laves forhåbentlig om på det i 2011 med den store, men den lille må nok et par år endnu blive i den forfaldne læreanstalt med rødder tilbage i 1960erne.

  2. Vibeke siger:

    Jeg synes, at dine kommentarer skal stå for sig selv, for de har intet med min virkelighed at gøre. Du ser dine opstillede problemstillinger utrolig en-sporet og unuanceret – og du formår ikke at indgå i en konstruktiv dialog med din blogs læser.

Der er lukket for kommentarer.