Online-annoncering! – hvad er det du ikke fatter???

Nu sidder jeg hver dag i en verden af virksomheder som har produkter og ydelser de skal have solgt og gjort opmærksom på, men markedsføring? Det har vi da ikke brug for… Øh nå?

Hvordan forventer du at komme af med dit produkt eller ydelse, hvis du ikke gør opmærksom på det? Hvordan finder du selv dine varer til dagligt? Når du kigger efter sommerens rejse, tager du så bare det første og bedste rejsebureau, eller checker du markedet og priserne ud først?

Når du bestemmer dig for at du skal til Algarve i 2 uger, hvor kommer den inspiration så fra?
Kommer den fordi din nabo har fortalt dig at det er jordens fedeste sted? Eller er det pga. du har set en annonce på nettet hvor der stod ”ALGARVE – 10 DAGE MED HOTEL 3.499 PR. PERSON”? Eller… var det noget du helt selv fandt ud af pga. du sad med Politikkens Atlas fremme, og pludseligt fik øje på Algarve deri, og tænke: ”Der har jeg sgu’ aldrig været! Det skal jeg da prøve!”.
Du tror måske nok, at du SELV træffer dine beslutninger – det gør du i nogen grad også, men kun i 30% af tilfældene – de sidste 70% er MIN opgave…
Det er nemlig MIN opgave at beslutte hvor DU skal hen på ferie, ligesom det er MIN opgave at fortælle DIG, at ud over den vandhane du har i køkkenet lige nu, så har du brug for at ringe til en VVS-mand, få ham til at udskifte den, og sælge dig en Quooker i stedet – en som giver dig kogende vand ud af vandhanen i stedet.

Du skal ikke komme og fortælle mig, at du køber dine produkter efter, om det er NEED to have – det gør du nemlig ikke i alle tilfælde. Størstedelen af dine køb er NICE to have, og det er MIN opgave at sørge for at du TROR at du selv traf beslutningen – ligesom når jeg skriver i en reklame: ”Vil du spare 80% på el-forbruget?”.
Selvfølgeligt vil du det, men du tænker først, og gør først noget ved det, når jeg har mindet dig om det tit nok – ikke fordi du absolut lige vågnede op badet i sved kl. 04.00, og siden har googlet hvordan du sparer 80%.

Tracking:
Som udbyder, og virksomhed, i dag, gåes der ufatteligt meget op i, hvor meget der klikkes på en annonce… men det er jo slet ikke dét det går ud på!!!
Der snakkes om tracking osv., men hvad gør du den dag hvor Cookies bliver ulovlige, som nok sker lige om lidt, pga. reglerne om privatliv på nettet.

Der er to årsager til at du skal gøre dig klart hvad din målgruppe er.

  1. hvis din målgruppe er business 2 business, skal du gå op i tracking, da det her er konverteringsraten det kommer an på – og hvorfor? Fordi Business 2 Business-markedsføring er meget dyrere end Business 2 Consumer… og hvorfor er den så det? Fordi du rammer SÅ meget mere plet end hvis du annoncerede efter virksomheder i Jyllandsposten, ikke?
  2. Når vi taler Business 2 Consumer-annoncering, hedder det ikke tracking, klikrater osv. DET HEDDER EKSPONERING, for det er MINDSHARE og BRANDING du skal gå efter – ikke hvor mange klik du får.
    Markedsføring er en langsigtet process, og du må hellere starte NU end i morgen.

DU FÅR HVAD DU BETALER FOR…

Jeg hører tit, at det er billigere at annoncere hos Jyllandsposten end hos eks. idenyt, hvis du er tagdækker, VVS-mand eller bare håndværker generelt. Dette er ikke helt korrekt – snarere tvært imod – det er faktisk billigere, hvis du regner på det.
Lad os bare lave et lille simpelt regnestykke.

Du vil gerne sælge en plæneklipper.

  • Du annoncerer i Jyllandsposten for kr. 3.000 hvor 1 ud af hver 100 læsere eks. har hus med have – og dermed nok også en græsplæne…
  • Du annoncerer for 30.000 hos idenyt, hvor 90 ud af 100 har hus, men måske kun 50 af de 90 har en græsplæne – dvs. at 50 ud af 100 har brug for en plæneklipper på ét eller andet tidspunkt, right?

Godt… hvilken en af de to annoncer har størst værdi?

Lav så bare samme regnestykke med en lokalavis i Aalborg, som uddeles i et område med 70% etageejendomme… hvilken annoncering har mest værdi for dig?

Et eksempel til, bare for at hamre sømmet HELT i bund:

Nu har jeg lige bladret lokalavisen igennem her fra området: MidtVest-avisen, som uddeles i Aalborg-området, hvor der er flest etageejendomme, og hvad ser jeg? Samlet set er der 8 udbydere af VVS artikler, og annoncer om sprængte vandrør og generelt VVS-arbejde. Fint nok – det er da penge ud ad vinduet der vil noget, for hvad gør jeg, når vandrøret springer, og vandhanen er utæt? JEG RINGER EFTER VICEVÆRTEN! Kære annoncør: Har du overhovedet styr på hvor målrettet du bruger dine penge?

Så næste gang du spørger en sælge fra eks. idenyt om hvad en annonce koster, så håber jeg han i stedet spørger dig: Hvor meget er en kunde værd for dig? Eller Hvor mange kunder vil du have? Hvor mange af de brugere vi har hver dag, vil du have fat i? Skal det være 1 ud af 100 eller 50 ud af 100 – du bestemmer selv, og dermed bestemmer du også selv prisen – ikke sælgeren – HUSK DET!

EFFEKT!

Nu var vi lige kort inde omkring effekt ovenfor, men hvorfor går annoncører så meget op I de klik der? Det er helt hovedløst. Jeg har oplevet kunder som har fortalt at de har kørt TV kampagne eller reklamer på bussen, og så er vi tilbage igen: Har de spurgt HT eller TV2 hvor mange der har trykket på bussen eller rørt ved skærmen???

Nej, de har målt på den effekt der har været på telefonen under, og efter, kampagnen… hvorfor holder de fast I at måle på 2 forskellige måder?

Effektværdien er også afhængig af, om du annoncerer på den eneste bus der kører igennem Jerslev i Nordjylland 5 gange om dagen, eller om du annoncerer på 1 bus I Københavnsområdet. Hvor tror du selv effekten er bedst?

Hvis du sætter dig ned og kigger på de 3 slags annoncering, er der markant forskel.

Printannoncer og TV kampagner går ud på at skabe et behov, men hvorfor er det ikke sådan med online-annoncer?

Nu skal jeg fortælle Jer en lille hemmelighed – og den er HELT gratis – DER ER INGEN FORSKEL, men man griber som regel online-annonveringen HELT forkert an, fordi man tror det går ud på at pistol-sælge et produkt ned i halsen på en forbruger… det gælder om at skabe et behov, og allerhelst et behov brugeren ikke vidste de havde…

Hvor mange mennesker rundt om I verden havde pr. 1. Maj 2007 brug for en touch-mobil med internet-browser og musikafspiller i?
Hvor mange havde “behovet” pr. 1. August 2007?

Google:

Google er en fabelagtig ting – specielt hvis du vil køre din konverteringsrate HELT I bund!

De rigtigt smarte bureauer vil fortælle dig, at du kommer HELT vildt meget frem og du får HELT VILDT meget ud af det. Men hvis du annoncerer på Google allerede, skal du IKKE begynde at regne på hvad en kunde koster dig, for så får du en hjerneblødning, dør af stress, eller ender på forsiden af Ekstra Bladet som ham idioten der gik ud foran en bus!

Googles konverteringsrate er – sammenholdt med målrettede sites som BoBedre.dk, idenyt.dk eller bare dba.dk – 1/70, så smid endeligt penge efter dem, hvis du gider…
HUSK, at Google er en kæmpestor reklamesøjle med en indbygget søgemaskine, og læg mærke til følgende, næste gang du er på Google:

  1. hvor mange vidunderlige billeder der er af de produkter du søger efter
  2. hvor meget plads du har til at fortælle om alle de kvaliteter din virksomhed har og kan tilbyde.

Husk også, at Google viser dig KUN hvad du har søgt efter, og er det en fordel for dig som virksomhed?

Hvis nu jeg som forbruger, og din potentielle kunde, søger på Google efter en plæneklipper, så har jeg nok en græsplæne, ikke?
Dermed har jeg nok med en vis sansynlighed også en terrasse, så hvad skulle som forbruger afholde mig fra at købe havemøbler, parasol eller markise hos dig? Men finder jeg DIN virksomhed på Google ved at søge efter plæneklipper? Nej vel?
Måske du skal købe søgeordet PLÆNEKLIPPER også, hvis du har havemøbler eller parasoller – er du med endnu?

Nyt eksempel:
Nu prøvede jeg blot at søge efter ordet “iphone” på Google, og hvad kom de rude I højre side aller øverst?

EN APPLE-REKLAME! Nej… der kom en HTC-reklame… og hvorfor?
Fordi HTC har luret, at størstedelen af dem der søger på en iPhone, ikke har råd til en, og derfor må tage til takke med en billigere model, og kan man ikke få Apple, må man vælge HTC – det ville jeg da gøre, hvis jeg var for fedtet til at købe en iPhone (men det er jeg jo heller ikke – jeg har jo en iPhone4!)

Hvis en reklame siger: “Tænk ikke på en blå elefant!”
– hvad gør du så?
Se – det virker!

PSYKOLOGI:

Undersøgelser kan jo vise en masse interessante ting, og en masse skræmmende ting.
En af de mere indlysende ting er jo, at jeg som reklamemand, nærmest kan forudsige hvad du gør – det er jo indlysende, at gør du A, B og C – er chancen for at du også gør D og E jo overvældende.

Et skræmmende eksempel er jo også, at hvis man tager en motorcykelentusiast, så er der 80% chance for, at han eller hun har en Dell-computer, og 10% chance for at han eller hun har en HP (Hewlet Packard) – men hvorfor ved jeg det?

Fordi man, hvis man har en mortorcykel, som regel også har en lille Harley Davidson-drøm I maven…
Hvad f***** har det med sagen at gore, tænker du?

Kig på bogstaverne I Harley Davidson igen…

Og afslutningsvis lige nogle små bulletpoints, for at få dig til at tænke yderligere over DIN markedsføring:

  • “Hvis du ikke betaler for produktet, så ER du produktet!”
  • Apple sælger livsstil – Microsoft sælger produkter. Hvad vil du helst? Være cool med det rigtige produkt eller bare eje et produkt?
  • Hvornår har du sidst identificeret dig med dit Decra-tag? Aldrig???
    (Hvorfor valgte du så Decra? Eller Velux eller OBH eller Nokia? PGA REKLAMEN OG EKSPONERINGEN!!!

Igen: Hvis ikke du betaler for produktet, så ER du produktet!

Advertisements
Online-annoncering! – hvad er det du ikke fatter???