Nu med iOS5 (Tethered Jailbreak)

OK… man kunne alligevel ikke helt nære sig efter at have set præsentationen igår for iOS5, som egentligt ikke er tilgængelig før i næste uge, men det skulle jo lige testes af 🙂

Startede ud med at update iPhone4’eren til iOS5, for at sikre mig at det kørte som det skulle.
Da det var testet igennem, og jeg var sikker på at den ikke lavede nogle mærkelige ting, kom turen til iPad’en.

Forskellen ligger i, at jeg ikke har brug for at have min iPhone4 jailbroken, men det har jeg brug for med iPad’en pga. det faktum jeg bruger den som kontrolpanel for mit MacMini-mediecenter, og ikke alle de nifty programmer som man gerne vil bruge (og de spil som ungerne gerne vil hente på Installo.us) er tilgængelige i AppStore.

I stedet for at skrive en hel roman om hvordan man jailbreaker – hvilket du sikkert allerede har styr på – så vil jeg heller sende dig herhen hvor du finder en video som guider dig igennem hele processen.

Inden du går igang er der et par ting du skal vide:

  • Dette er et såkaldt “tethered jailbreak” hvilket betyder, at du skal starte din iPad/iPod/iPhone op gennem din Mac/PC hver gang du vil boote den. Da iPad’en har så lang batteritid som den har, anser jeg ikke et “tethered jaibreak” på iPad for noget problem. Man er nok mere afhængig af sin iPhone, hvis det endeligt kommer dertil.
  • Hvis du har en .mac / mobileMe-konto, skal denne først flyttes til en iCloud-konto.
  • Alle Mac’s skal køre Lion, hvis du vil bruge iCloud mellem alle dine enheder.
  • Dine iDevices (iPhone / iPad / iPod) skal alle køre iOS5

For mit vedkomne kører jeg ikke OS X Lion på nogle af mine Mac’s, da jeg har brug for FrontRow på min MacMini til Mediecenteret, og min firma-MacBook Pro er desværre kun en Core Duo, så den skal først hackes før jeg kan køre Lion på den, og da virksomheden er pænt afhængig af denne MBP, tager jeg ikke lige med det samme chancen og hacker den…

Derimod er planen at installere OS X Lion på en ekstra harddisk/partition, således jeg får muligheden for DualBoot mellem Snow Leopard og Lion, men dette har jeg ikke lige fået fixed endnu, men når det sker, skal der nok komme en guide hvis nogle er interesseret.

Jeg har derfor truffet flg. valg:

  • Da jeg ikke skal bruge mail-synkronisering mellem iPad/iPhone og MacMini, behøver jeg ikke Lion på min MacMini
  • Da jeg ikke bruger min firma-MBP til private mails, er det derfor heller ikke nødvendigt med Lion på denne
Således får jeg kun muligheden for at besvare private mails på iPhone/iPad, men 80% af tiden er det alligevel her igennem de besvares, så…?
Firmarelaterede mails besvares således blot stadig på iPad/iPhone/MacBook Pro, så det burde ikke være det store problem.
Mht. Mac uden Lion, er der dog lige 2 enkelte ting mere, som jeg ser det, du skal have in mente:
  • iTunesMatch får du ingen glæde af, men da det ikke er en gratis service, kan du vurdere hvor meget du går glip af. Personligt vil jeg gerne have det med tiden, men lige pt. er prioriteringen anderledes.
  • PhotoStream – den feature hvor iCloud automatisk sender de billeder du tager ude i din hverdag hjem på Mac’en/iPad’en så de ligger der når du kommer hjem, får du heller ingen glæde af, da du ikke kan kommunikere med iPhoto uden OS X Lion.
– og så skal du lige huske, at Siri KUN er available til iPhone4S-ejere – ikke iPhone4-ejere. (Men lad os nu se hvor længe det varer før nogen har hacket Siri og gjort det alle-mands-iPhone-eje)
Men… der er jo også lyspunkter:
  • Mht. PhotoStream, så sync’er din iPhone jo nu trådløst, når du kommer hjem på dit trådløse netværk, så spørgsmålet er nok mere, om du bare slet ikke KAN vente de par minutter det tager at overføre dine billeder fra iPhone til Mac…
  • iOS5 har så mange andre fede features, at man nok hurtigt glemme begrænsningerne
Hvis du derimod allerede kører OS X Lion på din Mac og gerne vil benytte dig af iCloud allerede idag, kan jeg ikke se nogen grund til ikke bare at komme igang – med eller uden jailbreak, er helt op til dine personlige præferencer – personligt skulle jeg have det afprøvet ASAP.
Du får brug for flg. værktøjer til din opdatering:
  1. iPhone4 iOS5 GM (GM=GoldMaster – den uofficielle-officielle version)
    – eller iPhone3Gs iOS5 GM – hvis du har en iPhone3Gs
  2. iPad eller iPad2 GM WiFi/3G
  3. iOS5 Beta 7 (Mac / Windows-32bit / Windows-64bit)
  4. Redsn0w 0.9.9 beta 3 til Mac eller Windows
Lad mig høre hvis der er nogle der har problemer, så skal jeg forsøge at hjælpe så vidt muligt.
Nu med iOS5 (Tethered Jailbreak)