Markedsføring – Lektion #1

Kan du forestille dig en verden uden Magasin Julekatalog?
En verden uden IKEA katalog?
En verden uden den obligatoriske SuperBrugsen reklame i postkassen?

Hvad med manglen på udtryk som “Køb 3 og få 2 gratis!”, bare manglen på ordet “SPOTPRIS!” og gule tilbuds-stjerner…

Det er utænkeligt, ikke?

Faktisk er det lige så utænkeligt, som hvis du pludseligt fandt en reklame i postkassen fra din lokale VVS mand, som fortalte dig, at i stedet for at du tog din bil, kørte en forurenende tur i Køkkenland efter køkkenelementer, bagefter kørte en tur i Skousen efter hårde hvidevarer, og til sidst sluttede af i Bauhaus efter stålvask, amatur og loftsbelysning, så kunne du rent faktisk købe DET HELE IGENNEM DIN LOKALE VVS MAND!!!

Er de mennesker med en “håndværksmæssig” uddannelse bare så marketings-inkompetente, at de bare ikke fatter hvordan de skal tjene penge?

De er de første til at skrige op om kriselignende tilstande, fald i omsætninger, fyringer, nedskæringer og guderne må vide hvad, men de er da, om nogle, de mest medie-infantile typer.

Til alle de som læser denne blog, og som er uenige, til Jer har jeg en lille udfordring:

1. Ring til din lokale tømrer
2. Sig du skal have nye vinduer i dit hus
3. Sig at du vil have dem gratis
4. Vent på respons

Sådan er det at være i reklame og marketingsbranchen…

Når din lokale tømrer skal have lavet en hjemmeside må den ikke koste noget.
Når han skal have sit billede af sig selv foran firmabilen i telefonbogen, så skal det være gratis.
Faktisk skal alt hvad han skal bruge, være med rabat eller dobbelt op for samme pris… de mennesker er da ikke for real.

Når han skal promovere sin virksomhed, så foregår det ved at han fremsender en faktura på 450,- i timen, for visitkort og flyers findes ikke i hans lille smalsporede verden…

Hvis han er VIRKELIGT innovativ, fremsynet og har en klog søn med hovedet skruet ordentligt på, så har han lige sit navn klistret på sin gamle Toyota Hi-Ace.

Som om dette ikke var nok, så er manden så fuldstændigt des-illutioneret, at han tror at han er verdenskendt i hele regionen, fordi han engang har installeret ovenlys på kommuneskolen engang i 70′erne.
Det er den selv samme mand som kalder sig entreprenør fordi han har et CVR-nummer og en værktøjskasse…
Hallo, makker!!! Bøje Nielsen var en stor mand! Du kan kun have våde drømme om en sammenligning.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor underbetalt den sølle hustru er – hende der passer telefonen derhjemme hele dagen, og som han aldrig ser fordi han ligger vandret af stress pga. han aldrig har fattet at marketing kan føre til større ordrer, større indtjening og mere fritid sammen med konen.

Når nu mange af disse FORHÆNVÆRENDE håndværkere alligevel går ledige, var det så ikke en idé at sende dem på kursus i følgende:

1. “Korrekt udført arbejde til tiden”.
(8 timers kursus hvor man gennemgår forbrugerloven)

2. “Normal pli og opførsel overfor potentielle kunder”
(25 timers kursus med repetition)

3. “Marketingsforståelse” *
(2 timer for ufaglærte)
* (2*25 timerfor folk med håndværksmæssig baggrund)

4. “Hvordan du sælger dig selv, dit produkt og din virksomhed”
(pt. forhandles med fagforeningerne om ekstra tilskud ud over 26 uger…)

5. “Læg de grønne Cecil, Fleecejakken og Guld øllen på hylden og lær at bruge en skægtrimmer”
(Special-kursus for malere)

… Når de skal have lavet flyers til disse kurser på FOF, AMU, AOF eller hvor den slags langtidsledige mennesker blver sendt hen for at blive bare det mindste klogere, så skal jeg nok udvise solidaritet for deres sørgelige tilstand OG LAVE DERES ANNONCER, FLYERS, OPSLAG OG HJEMMESIDE GRATIS!!!!

Alle interesserede henvender sig blot igennem kontaktpunktet i menuen til højre.

Reklamer
Markedsføring – Lektion #1