Markedsføring – Lektion #2

Velkommen til 2. del af markedsførings-skolen.

Sidste gang skrev jeg om håndværkere som under ingen omstændigheder var færdigtbagte, og havde en alvorlig vævningsfejl i kysen… denne gang er turen kommet til “bankdirektør-segmentet” af den danske befolkning.

Jeg har lige siddet og set en anmeldelse af en BMW 750iL X-drive – modelår 2010, pris kr. 1.936.800.

Se… Jeg er 36 år, og kommer aldrig nogensinde til at eje en bil i den prisklasse, men det gør bankdirektør Hansen på 57 år måske, og lad os så kigge på hvad manden (og hans kone) får for pengene.

Det første problem vi givetvis løber ind i er navigationen. Den er harddisk-baseret, 3D “birds-eye-view” og hverken bankdirektør Hansen eller hans kone, ville nogensinde kunne finde ud af teknologi i den klasse.

Dernæst er et af USP’erne (Unique Selling Points), at bilen har hele 12GB harddiskplads til at du kan rippe dine CDer til denne harddisk, og du herved ikke behøver at have dem med i bilen….
Øøøøh…??? Bankdirektør Hansen på 57 år ved knapt nok hvad det vil sige at “rippe en CD”(hans kone ville være KOMPLET blank på dét område!), og gjorde han endeligt det, kan jeg næppe forestille mig at samtlige dansk-top hits de sidste 10 år vil komme op i nærheden af 12GB.

Bilen har også – sammen med de 12GB harddisk-plads – 6*CD/DVD-changer.
Hvis bankdirektør Hansen (og kone) endeligt ved hvad en sådan skal bruges til, så vil den sikkert blive fyldt om med Kandis Greatest Hits  og Bjørn og Okay’s Greatest hits, og det ville så efterlade 4 pladser tilbage!

Ydermere er der mulighed for tilslutning af iPod/iPhone og USB-nøgle i midterkonsollet.
Bankdirektør Hansen har måske nok en iPhone (det er nemlig sådan han holder sig “nede med de unge”), men vi er ekstremt heldige hvis manden har fundet ud af hvordan han lægger musik over på den. Har han endeligt det, er det fordi hans 12 årige barnebarn har været på besøg.

BMW 750iL har selvfølgeligt også Heads-Up-Display (HUD), men bankdirektør Hansen har med garanti dette slået fra, da det ville være alt for vanskeligt for ham at overskue 2 ting foran ham, mens han kører bil (bare tanken om hvor lidt han ved om sin iPhone, ville få det til at svimle for de fleste). Skulle dette HUD vise sig i forruden en dag mens konen har bilen, er man da sikker på at kæ******* klodser bremsen omgående (med fare for at dem bagved kører op i r…. af hende) fordi der pludseligt viste sig “noget flimrende lige foran hende”, som hun var bange for at påkøre.

Sports-gear…??? Ikke engang min far kunne drømme om at bryde fartgrænsen med mere end 15km/t, så hvad i alverden skal bankdirektør Hansen bruge en sådan til?

Bak-kamera… Det må være til når konen låner bilen, for alle vi andre nøjes med side og bakspejl…

Hvad er det præcist der gør, at BMW og alle andre bilproducenter, vælger at stoppe al denne slags udstyr i bilen som købes af mennesker som intet begreb har om hvad tingene er til? Hvorfor findes alt dette ikke standard i en 116i til kr. 332.900,00 som JEG har råd til at købe? Jeg har da forstand på at udnytte og bruge tingene.

Er dette markedsføring på målgrupper der virker?

Reklamer
Markedsføring – Lektion #2